آموزش در مراکز ثابت بخش دولتی:

اینگونه آموزش ها که عموماً آموزش های پایه ای فنی در بخش های مختلف می باشند عمدتاً در کارگاه های مجهز که در محل ثابتی مستقر گردیده اند، اجرا می شود.

 آموزش روستائیان:

پایگاه کارآموزی روستائیان به منظور جبران کمبود مراکز ثابت در نقاط دوردست و فاقد مرکز که مستلزم صرف هزینه سنگین احداث مرکز می باشد و لزوم سرمایه گذاری کلان در آن نقاط مقرون به صرفه نبوده، طراحی شده است.

هر یک از این پایگاه ها با مشارکت نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی در رشته های متنوع آموزشی با تجهیزات خودرو، چادر، کانکس و تجهیزات آموزش مربوطه تشکیل شده اند و آموزش های مربوطه را در منطقه یا روستای مورد نظر اجرا می نمایند.

آموزش به دانشجویان در مراکز ثابت دولتی در داخل شهرها و در داخل دانشگاه ها:

نظر به استقبال دانش آموختگان آموزش عالی از آموزش های فنی و حرفه ای، این سازمان در فاز اول در حال انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی با دانشگاه های معتبر کشور جهت حضور در فضای دانشجویی و یا فضاهای آموزشی مجاور دانشگاه ها می باشد و در فاز دوم قصد دارد با همکاری وزارت علوم نسبت به اجرای دوره های آموزش مهارتی به عنوان بخشی از دوره های آموزشی دانشجویان در طول دوران تحصیل اقدام نماید که از نتایج این طرح نزدیک نمودن فارغ التحصیلان دانشگاه ها به بازار کار می باشد.

 آموزش در صنایع:

بخشی از آموزش های این اداره کل در قالب آموزش در صنایع، ویژه شاغلان بازار کار و در راستای صیانت از نیروی کار و ارتقاء سطح مهارت آنان همگام با فناوری های روز در قالب هایی به شرح زیر انجام می شود:

 

الف- آموزش در مراکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی:

این مراکز به منظور گسترش آموزش های فنی و حرفه ای و تأمین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز صنایع می باشند.

 

مرکز جوارکارگاهی مرکزی است که از لحاظ تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید بوده و هر واحد به تنهایی یا چند یا چند واحد به اشتراک می توانند آن را تأسیس و اداره نمایند.

مرکز آموزش بین کارگاهی مرکزی است که در بین واحد تولیدی به منظور آموزش شغلی توسط صنایع بزرگ ایجاد می شود.

 

ب- آموزش ضمن کار:

این آموزش ها به منظور افزایش مهارت شاغلان در صنعت، محل و در حین انجام کار واقعی بدون جدا کردن شاغل از کار صورت می پذیرد.

آموزش در زندان ها:

یکی دیگر از بخش های آموزشی این اداره کل در زندان می باشد. از آنجا که بیکاری و فقدان مهارت یکی از علل گرایش به اعتیاد، بزهکاری و خلاف می باشد؛ بنابراین داشتن مهارت در فرد ضمن ایجاد شرایط اولیه برای اشتغال، به تقویت شخصیت و منزلت اجتماعی فرد کمک می کند. در این راستا اداره کل از طریق عقد تفاهم نامه با سازمان امور زندان ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر، نسبت به آموزش زندانیان و معتادان درمان یافته و خود معرف اقدام می نماید.

 آموزش در پادگان ها

به منظور احراز شرایط اشتغال جوانان بعد از خدمت سربازی، طرحی تحت عنوان طرح آموزش فنی و حرفه ای سربازان در بهمن ماه 1371 توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تهیه و پس از تصویب هیأت دولت و مقام معظم رهبری، آیین نامه اجرایی آن به نیروهای مسلح و ادرات کل آموزش فنی و حرفه ای سازمان در کشور ابلاغ گردید.

طبق این قانون اداره کل با همکاری مسئولان اداره آموزش در پادگان ها در نشست های کارشناسی، پس از برنامه ریزی و توافق های لازم بر اساس استانداردها به آموزش پایه و پیشرفته سربازان در محل پادگان ها می پردازد و پس از پایان دوره و انجام آزمون، گواهینامه به آنها اعطاء می گردد.

 

 آموزش در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای (بخش خصوصی)

آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای آزاد به موسسه آموزشی گفته می شود که توسط بخش غیردولتی با کسب مجوز از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای راه اندازی شده است و بر اساس برنامه های درسی و استانداردهای مهارت آموزشی مصوب سازمان و تأمین عوامل آموزشی واجد شرایط طبق ضوابط نسبت به برگزاری دوره های فنی و حرفه ای اقدام می نماید.